Kezdő vállalkozóként az egyik legnagyobb kihívás, hogy megfelelően árazzuk magunkat és a szolgáltatásainkat – ám szerencsére számtalan cikk, előadás, tanfolyam és webinár szolgálja gyors okulásunkat a témában.
Néha azonban belefut az ember olyan gyakorlati megvalósításokba, amelyektől égnek áll a haja – különösen, ha vevőként kell kiigazodnia egy túltolt vállalkozói árstratégián.
Mindannyian megszoktuk, hogy akció van a Tesco-ban. Bedőlünk neki még akkor is, ha tudjuk, máshol valószínűleg ugyanazt még akció nélkül is olcsóbban kapnánk meg, mint készletkisöprés idején a Tesco-ban. De megszoktuk, hogy a multinál így működik.
A legtöbb, vállalkozók körében is népszerű árazási módszertan a Nagy Cégek eszköztárából származik. Néhány klasszikus példa:
- Kettőt fizetsz, hármat vihetsz! (Csak vidd már.)
- Vedd meg MOST 20%-kal olcsóbban, mint jövő héten. (Ne sokat gondolkozz, kell a pénz!)
- Rendelésed mellé ajándékba adunk egy… (valamit, aminek valószínűleg örülni fogsz, ha máshogy nem, statisztikai alapon.)
Tévedés ne essék, ezek működnek. De van, amit mégis őszintébbnek érzünk, mint a teszkós akciókat.
Az asztalos kedvezményt ad két egyforma szekrény legyártására, mert gyorsabban elkészül a kettő, ha egyszerre szabja hozzá a lapokat.A kistermelő szédületes akciót ad a szilvára, ha még ma megveszed. Holnap ugyanis már sokkal kevésbé fog jól kinézni.
A marketingesed annál többet enged az óradíjából, minél több órára szerződteted – mert számára is fontos a havi fix.
És vannak kézművesek, akik ugyan rettentő alulfizetettek, de (se szó, se beszéd) minden csomagba csempésznek egy kis meglepetést.
Ha így is lehet, miért próbáljuk meg erőlködve másolni a felkapott árazási stratégiáikat? Konkrét példával szeretnék élni, nehogy valaki magára vegye a nem neki szánt inget.
Amikor például IT-szakemberként azt mondjuk, “ha egy héten belül megrendeled ezt a szolgáltatást, ennyibe kerül, de ha egy héttel később, akkor már 20%-kal többe”, mi indokolja az áremelkedést?
Amikor marketingesként azt mondjuk, “ennek az online tanfolyamnak az értéke 350 ezer Ft, de ti most letölthetitek csupán 27 ezer Ft-ért”, kit akarunk meggyőzni, hogy tényleg 350-et, nem pedig csak 27 ezer Ft-ot ér a csomag?
Vagy amikor webáruház-tulajdonosként hónapokra felejtjük ott a “már csak egy darab raktáron” címkét a termék mellett..?
Utóbbit a versenyhivatal is szankcionálja, előbbieket “csak” a tuskónál egy fokkal érzékenyebb vásárlók.
Egyetlen vállalkozót sem szeretnék vádolni. Lehet, hogy programozóként a jövő héttől már fullon vagy, és éjszaka kell dolgoznod a projekten, ami természetesen feláras. A marketinges tanfolyamot most értékesíted utoljára, ugyanis készül egy új. A webshopod raktárában már TÉNYLEG csak egy darab van a termékből.
Oszd meg ezt a vásárlóiddal! Tedd nyitott könyvvé az árazási stratégiád, és szőröstül-bőröstül bizalmukba fogadnak majd – megérdemelten!
Lehet, hogy nem gondolnád, de mindannyian gyanakvóak és önérzetesek vagyunk. Szeretnénk érteni, hogy mi lapul a szédületes akciók mögött. Szeretnénk úgy érezni, hogy nemcsak csőbe húztak, hanem egy kölcsönösen jó üzletet csaptunk nyélbe. Szeretnénk úgy érezni, hogy mi DÖNTÖTTÜNK róla.
Még akkor is, ha nem. De legalább a futó gondolatnak adj egy esélyt.